Sund kost mindsker risikoen for humørsvingninger

20-01-2010
Politiken, 17-01-2010

Forskere fra University of Melbourne har i en undersøgelse fundet frem til, at kvinder kan undgå depression, angst og humørsvigninger ved at spise grøntsager, frugt, fuldkornsprodukter og magert kød frem for forarbejdede fødevarer med højt fedtindhold.

På baggrund af oplysninger om kost og psykiatriske evalueringer indsamlet over ti år fra 1.046 kvinder i alderen 20 til 93 konkluderer forskerne, at kvinder, der lever af vestlig fastfood som hamburgere, hvidt brød, pizza og sukkerholdige fødevarer, har 50 procent højere risiko for depressive lidelser, mens kvinder, der derimod spiser en nærende og varieret kost, omvendt har 30 procent lavere risiko for at blive ramt af psykisk sygdom.

[Leveret i samarbejde med Infomedia A/S]