18. december 2007
For lidt over et år siden fik jeg en depression, som jeg nu er i behandling for. Jeg fik depressionen pga. mit fuldtidsarbejde ved Post Danmark.
Jeg arbejder 20 timer om ugen i en sfo. Jeg er meget glad for mit arbejde, men kan højst blive der til sommerferien, for så kan jeg ikke længere få supplerende dagpenge (og jeg har ikke råd til kun at have et deltidsjob).
Mit problem er at jeg ikke magter et fuldtidsjob. Som det er nu har jeg ikke engang overskud til de daglige gøremål og jeg fungere ikke socialt, fordi jeg altid er træt og uoplagt.
Da jeg henvendte mig til kommunen for at søge hjælp, fik jeg at vide jeg skulle kontakte min læge.
I dag har jeg så været til læge og han siger at jeg skal kontakte kommunen, fordi han skal have nogle papier fra dem.
Min kæreste ringede så til sygedagpengekontoret og de sagde at for at kommunen kan hjælpe mig, skal jeg være sygemeldt, for ellers kan jeg ikke få en sagsbehandler. Kan det virkelig være rigtigt at jeg ikke kan få hjælp uden at være sygemeldt? Jeg vil jo gerne blive på arbejdsmarkedet, jeg magter bare ikke et 37 timers job.

Svar fra DepNet
Svaret blev lagt på DepNet 7. januar 2008
Kære depnetbruger
Tak for dit brev.
Ifølge Servicelovens § 1 har alle borgere, uanset hvad de lever af ret til at få rådgivning og vejledning fra kommunen. Formålet er at søge at forebygge sociale problemer. Du skal kunnne orienteres om dine evt. muligheder indenfor den sociale lovgivning.
Desuden står du i en situation, hvor jeg kan forstå, at du overvejer at måtte sygemelde dig.
Ring til rådhuset og henvis til servicelovens § 1, man må ikke afslå at tilbyde dig en samtale.
Du kan også vælge i første omgang at henvende dig til din a-kasse, her har man også en rådgivningsforpligtelse overfor medlemmerne.
Med venlig hilsen
Helle Busck
Socialrådgiver