12. april 2008
Livet igennem har jeg haft depressioner, jeg er 47 og for knap 10 år siden søgte jeg læge, da jeg ikke ønskede at leve mere, og ikke kunne forstå det da jeg burde være lykkelig.
Jeg har fået mange slags medicin gennem alle år, uden virkning, efter 8 år blir jeg henvist til forskingsforsøg på Hillerød, Kronos. De fortæller mig, at det ikke er min personlighed der er noget galt med, men at jeg har en sygdom. Gennem de mange skemaer jeg skal udfylde forstår jeg det er sandt hvad de siger.
Projektet har ingen virkning på mig desværre, jeg får derefter MAO-hæmmer Marplan, et produkt fra 1961, som man kun bruger til svært depressive. Jeg mærker et lille løft de første par uger efter virkning har sat ind, men jeg får desværre igen depressionen tilbage. Det er nu konstateret at jeg ingen virkning har af medicin. Gn. 5 år har jeg også gået til psykolog uden hjælp. Min mor havde depr. og begik selvmord, da jeg var 13. Min søster har også sygdommen.
Jeg har arbejdet hele mit liv, og kun kunnet fungere der, da jeg har skullet fungere med min tekniske del af hjernen, og har haft brug for at andre havde brug for mig. Men siden år 2000 har jeg arbejdet mindre og mindre og været mere sygmeldt, nu i 1½ år. Venter på kognitiv terapi med adgang om cirka ½ år.
Min psykiater anbefaler førtidspension, og jeg håber kommunen kommer til den konklusion, jeg tør ikke spørge selv. Jeg er dagligt stresset over at skulle arbejde igen, sover om natten dårligt, vågner pga sammenpressede hænder, sover også om dagen, og kan slet ikke fungere i mit hjem. Min økonomi er katastrofal, og jeg må sælge mit hus.
Jeg håber at kunne sælge med et overskud på mellem 500-800.000 kr. Men kan jeg så overhovdet få førtidspension? Kan man have en formue på 200.000 og få førtidspension. Jeg skal have solgt hurtigt, og får måske højst 200-300.000 ud af det, da jeg ingen økonomiske muligheder har for at sidde i huset mere end 4-5 måneder. Dette er mit spørgsmål: hvor meget formue må/kan man have hvis man får tildelt førtidspension?

Svar fra DepNet
Svaret blev lagt på DepNet 21. april 2008
Kære brevskriver
Tak for dit spørgsmål.
Jeg håber for dig, at du snart får svar på, om du kan tilkendes førtidspension. Ventetid og usikkerhed er rigtig slemt, når man har det som du.
Vedrørende økonomi og førtidspension har selve formuen ingen indflydelse på, om du får tildelt pensionen og heller ingen indflydelse på, hvad du får udbetalt. Det er afkastet af formuen, som har betydning.
Førtidspensionen er på 15.232 kr. om måneden (2008), hvis du er enlig, og 12.947 kr. hvis du er gift eller samlevende.
Indkomst ved siden af pensionen eksempelvis lønindkomst eller renteindtægter op til 62.000 kr. årligt (enlig) 98.600 kr. (gift eller samlevende) har ikke betydning for pensionsberegningen.
Overstiger indtægten 62.200 kr. nedsættes førtidspensionen med 30% af de indtægter, der overstiger 62.200 kr.
Pensionen reguleres alt efter, hvor meget indtægten stiger og bortfalder først helt ved indtægt på 656.200 kr.
Med venlig hilsen
Helle Busck
Socialrådgiver