26. november 2009
Hej
Er det normalt og i det hele taget lovligt at kommunen sender folk til mentalundersøgelse for at finde ud af om årsagen til, at man ikke har været i arbejde i en årrække, for at finde ud af om man lider af en svær psykisk lidelse? (når de har 2 speciallægeerklæringer med 6 diagnoser i arme, skuldre og nakke der, fortæller hvorfor, samt udtalelser fra deres egne folk i arbejdsprøvningsinstitution).
Jeg havde en depression (af at kæmpe mod et system som behandlede mig respektløst og nedværdigende) og var i behandling for denne på tidspunktet. Men jeg ville gerne arbejde, og ville gerne have en afklaring. Det tog 8 år før det lykkedes at kæmpe mig vej dertil, de afviste alt jeg foreslog!
Jeg håber i kan hjælpe mig med svar:-)
På forhånd tak

Svar fra DepNet
Svaret blev lagt på DepNet 8. december 2009
Kære Brevskriver
Tak for dit brev.
Jeg tillader mig at gå ud fra, at du med dit brev mener, at kommunen beder om en psykiatrisk speciallægeundersøgelse.
Kommunen kan ikke anmode om det, der hedder en mentalundersøgelse.
En mentalundersøgelse er en psykiatrisk undersøgelse, der foretages i strafferetsplejen, hvis der pga. en forbrydelse er grund til at tro, at den sigtedes mentale tilstand afviger fra det normale.
Som du beskriver din situation, ser det ud som om, at kommunen vurderer, at der er behov for en psykiatrisk speciallægeerklæring til afklaring af din sag.
Kommunen har pligt til at afklare din situation, for at finde ud af, om du er berettiget til hjælp og i givet fald hvilken.
For at få belyst din samlede situation bedst muligt, vil det være en god idet at få udarbejdet erklæringen.
Du skriver, at du tidligere har haft en depression. Det kan være forklaringen på, at kommunen nu ønsker at få nye oplysninger om din aktuelle psykiske helbredstilstand.
Hvis kommunen påtænker at visitere dig til enten fleksjob eller førtidspension, må lægeerklæringerne ikke være for gamle.
Der kan således være god grund til, at kommunen indhenter nye lægelige oplysninger. Også selvom der i forvejen ligger erklæringer i din sag, både fra arbejdsprøvningsinstitutionen og fra læger.
Venlig hilsen
Susanne Qvistgaard
Socialrådgiver