2. februar 2010
Hej.
Jeg er en pige på 15 år.
Først lidt op min baggrund:
Jeg er vokset op i en lille by sammen med mine forældre og min storesøster. Min søster hakkede altid på mig, og min far holdte altid med hende. De beskyldte mig altid for at stjæle, men? Jeg havde intet gjort.
Fra omkring 3. til slutningen af 7 klasse blev jeg mobbet. Både psykisk og fysisk. Jeg blev kaldt diverse ting, skubbet til, sparket til, spændt ben for, spyttet på. Jeg skilte mig lidt ud -pga. mit tøj. Jeg gik måske ikke i de rigtige mærker, eller? mobningen var hovedsageligt i skolen og ungdomsklubben.
I April 2009 blev jeg overfaldet i ungdomsklubben. Det var nogen piger, der altid havde været lidt efter mig. Efter dette var jeg endnu mere fraværende i skolen. Jeg var bange for at det skulle ske igen, bange for at mobningen ville blive endnu værre.
I maj 2009 Blev det hele for meget, og jeg tog en overdosis. Jeg ringede selv efter hjælp. Et eller andet sted var det ikke fordi jeg ville dø, men fordi jeg ville have hjælp.
Efter det skiftede jeg endelig skole. Det hjalp en del, men jeg mangler den sociale omgang med vennerne efter skole. Jeg har tit tænkt på efterskole ophold, men det er min familie's økonomi ikke til. Flere af dem jeg nu har snakket med, bl.a. psykolog, læge, etc. har sagt at efterskole ville være rigtig godt for mig.
Så nu er det jeg spørger. Er det muligt at kunne få noget tilskud/bevilget efterskoleophold? Hvis folk kunne vurdere helt tydeligt at jeg har brug for det?

Svar fra DepNet
Svaret blev lagt på DepNet 4. februar 2010
Kære Brevskriver,
Tak for dit brev.
Et efterskoleophold kan være en rigtig god ide. Det er en anden skoleform og kan være en god mulighed for at få nye venner.
For at finde prisen for et efterskoleophold kan du gå ind på www.efterskole.dk. Der kan du finde et egnet udsnit af efterskoler, som du finder interessante.
Nederst på siden, hvor du læser om den enkelte skole, finder du en rubrik der hedder: ”Baggrundsinformation”. Der kan du se antallet af uger samt prisen for opholdet.
Du må bede dine forældre hjælpe dig, for den individuelle pris afhænger af forældrenes indkomst.
Hvis dine forældre er skilt, afhænger prisen af indkomsten hos den forælder, du bor hos.
Der foretages beregning ud fra indkomsten 2 år forud for opholdet.
Hvis dine forældre ikke har mulighed for at betale for opholdet, kan opholdet søges dækket af kommunen.
Af dit brev mener jeg, du har gode grunde til at søge.
Jeg vil råde dig til at søge kommunen i god tid, da kommunen skal bruge tid på at undersøge, om et efterskoleophold vil være den rigtige løsning for dig.
Venlig hilsen,
Susanne Qvistgaard
Socialrådgiver