12. februar 2010
Min diagnose er borderline og kronisk middel depression.
Hvis jeg en dag vil og kan starte på et studie, kan jeg da modtage su og handicapsu og tillæg for at have et barn hjemme ?
Jeg er af Psykiater vurderet til at arbejde højst 15 timer ugentlig.

Svar fra DepNet
Svaret blev lagt på DepNet 24. februar 2010
Kære brevskriver.
Handicaptillæg til SU kan søges af personer, der går på en videregående og SU-berettiget uddannelse, og som har en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, der gør, at du ikke er i stand til at have indtægtsgivende arbejde ved siden af studiet.
Du skal kunne dokumentere, at din funktionsnedsættelse er varig, og du skal modtage SU eller slutlån for at kunne modtage handicaptillægget.
Tillægget søges hos SU, der foretager en individuel vurdering af, om din funktionsnedsættelse giver berettigelse. En varig funktionsnedsættelse kan f. eks. være svære psykiske og psykosociale vanskeligheder som alvorlig depression og personlighedsforstyrrelse, f. eks. Borderline.
Handicaptillægget udgør 7.656,- kr. pr. måned før skat.
Handicaptillægget er uafhængigt af, om du har hjemmeboende børn.
Som enlig forsørger med et hjemmeboende barn er du som SU-berettiget studerende berettiget til et forsørgertillæg på 5.384 kr. pr. måned før skat.
Betingelsen er, at du modtager det ekstra børnetilskud fra kommunen.
Venlig hilsen
Aase Sveistrup
Socialrådgiver