15. februar 2010
Jeg har i mange år haft store problemer med mit selvværd, problemer med at være social, til trods for at jeg gerne vil være det, problemer med at møde nye mennesker og ikke mindst problemer med at få tingene gjort.
Jeg er generelt ret umotiveret og jeg har svært ved at tænke konstruktivt ifht. mine egne tanker, ergo kommer jeg ikke rigtig videre.
Jeg har brug for nogen der kan hjælpe med at motivere mig til at komme ud, til at tænke anderledes mv. -  og gudskelov findes den slags mennesker jo, men det koster penge at blive behandlet hos dem.
Jeg er pt. arbejdsløs. Har søgt omkring 50 jobs inden for de sidste 2 måneder og har ikke fået svar på noget.
Min daglige økonomi består af et ugentligt budget på 500 kr. til alt, som jeg får af mine forældre.
grunden til jeg ikke er på kontanthjælp eller lign. er at jeg går på en dagshøjskole, hvor jeg ikke kan få understøttelse af kommunen så længe jeg går der.
Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal stille op, og den tanke gør ikke situationen meget bedre.
Er der noget jeg kan gøre?

Svar fra DepNet
Svaret blev lagt på DepNet 23. februar 2010
Kære Brevskriver,
Tak for dit brev.
Du har ret i, at der findes mennesker, som kan hjælpe dig.
Hvis du ikke allerede har talt med din egen læge, kunne du prøve at henvende dig der.
Måske kunne du henvises til en psykolog eller en psykiater.
Psykologen koster penge. Desværre.
Hvis du er mellem 18 og 37 år, og din egen læge vurderer du lider af en let til moderat depression, kan lægen evt. henvise dig til en psykolog. Der kan med en henvisning ydes tilskud til max. 12 behandlinger. Din egen betaling vil være ca. kr. 250-300 pr. gang.
Hvis du henvises til en psykiater vil behandlingen være gratis.
Det er dog lægens vurdering, hvorvidt du har brug for en psykiater eller en psykolog.
Forskellen på en psykolog og en psykiater er, at psykiateren er lægeuddannet og dermed vil kunne udskrive medicin, hvis det skulle være nødvendigt.
Herudover kan jeg oplyse dig om, at der findes en kommunal støtte-kontakt person ordning (SKP’er). Om du opfylder kriterierne for tilknytning til en SKP’er, kan jeg ikke vide. Men du kan henvende dig til din kommune og søge.
En SKP’er vil kunne støtte og vejlede dig i dit eget hjem, bistå dig med at få ordnet forskellige ting i hverdagen. Evt. følge med til f.eks. tandlægebesøg, lægebesøg og andet nødvendigt, som du måske har svært ved at få gjort.
Man vil typisk have kontakt med sin SKP’er en gang om ugen.
Desuden findes kommunens PPR ordning, som er en pædagogisk-psykologisk rådgivning.
Du skriver, at du ikke modtager kontanthjælp, fordi du følger et daghøjskoleforløb. Jeg vil råde dig til at kontakte kommunen, når dit daghøjskoleforløb er afsluttet og søge den nødvendige hjælp. Herunder kontanthjælp.
Venlig hilsen
Susanne Qvistgaard
Socialrådgiver