18. februar 2010
Jeg har haft en moderat til svær depression gennem ca. halvandet år nu.
Har i den periode haft 12 sygdomsforløb med fravær fra arbejdet, hvoraf ét har været længerevarende med langsom opstart på arbejdet igen.
I sommers kom jeg op på fuld tid igen, men kunne hurtigt mærke, at min krop/psyke sagde fra. Jeg er nu på delvis sygemelding (arbejder fra 8-12 hver dag) og har ofte dage, hvor jeg egentlig ikke magter at komme afsted, men tvinger mig selv til det. Jeg er fysisk og psykisk udmattet, men er bange for at miste mit job og bange for de evt. økonomiske konsekvenser det evt. måtte have.
Jeg er ikke medlem af en A-kasse.
Mit spørgsmål lyder derfor: Hvis jeg bliver fuldtidssygemeldt igen (af min læge ell. psykiater), er der så noget hjælp at hente nogen steder økonomisk?
Håber på et hurtigt svar.
Vh.
Moelgaard77

Svar fra DepNet
Svaret blev lagt på DepNet 25. februar 2010
Kære Moelgaard77,
Tak for dit brev.
Normalt modtager man løn under sygdom. Arbejdsgiver søger i den situation refusion fra den sygemeldtes hjemkommune efter 21 sygedage.
Arbejdsgiver vil dermed modtage, hvad der svarer til dagpengesatsen dvs. kr. 3.760 pr. uge som tilskud til den løn, der udbetales.
Mister du dit arbejde, mens du er sygemeldt, mister din arbejdsgiver refusionen. I stedet vil du modtage sygedagpenge fra kommunen.
Som udgangspunkt kan der udbetales sygedagpenge i op til 52 uger sammenlagt med de uger, der er udbetalt refusion til arbejdsgiver. Efter de 52 uger kan udbetalingen forlænges, såfremt man opfylder betingelserne herfor. Se betingelserne nedenfor.
Hvis du mister dit arbejde, mens du er raskmeldt, og du ikke er medlem af en A-kasse, kan du søge kontanthjælp.
Man kan godt blive sygemeldt, mens man er på kontanthjælp.
For at være berettiget til kontanthjælp, må man ikke have formue, der overstiger kr. 10.000. Herunder eje særlige værdier f.eks. fast ejendom.
Jeg vil i øvrigt gøre dig opmærksom på muligheden for at indgå en såkaldt §56-aftale. Aftalen kan være med til, at man fastholdes i sin ansættelse.
Aftalen skal indgås af dig, din arbejdsgiver og kommunen.
Ved en §56-aftale vil arbejdsgiver kunne få refusion allerede fra 1. sygedag og ikke først fra d. 22. sygedag.
Det er en forudsætning for at indgå aftalen, at lønmodtagerens sygdomsrisiko er forøget pga. langvarig eller kronisk sygdom, og at lidelsen skønnes at medføre mindst 10 sygefraværsdage inden for et år.
Afslutningsvis vil jeg anbefale dig at blive medlem af en A-kasse, så du senere vil være understøttelsesberettiget ved evt. ledighed.
------------------------
§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når
1. det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,
2. det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,
3. den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,
4. den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,
5. den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,
6. der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller
7. der er påbegyndt en sag om førtidspension.
Venlig hilsen
Susanne Qvistgaard
Socialrådgiver