18. februar 2010
Jeg er en ung hiv-smittet fyr på 23 år,
Jeg føler det er noget af en kamp at kæmpe med jobcenteret om hvad jeg skal og ikke skal.
I okt 2009 er der en plan om et afklaringsforløb, selvom meningen var at jeg skulle på den såkaldte EGU, idet jeg ellers ikke vil have mulighed for at kunne betale min husleje i min kommende nye lejlighed, vi er alle enige om dette. Desværre bliver jeg livstruende syg og får morfin for smerter. Dokumentation for indlæggelse er vedlagt, men det forhindrer ikke jobcenteret i at kalde mig til et nyt afklaringsforløb mens jeg er indlagt.
Jeg kæmper for at kunne betale huslejen i lejligheden Jeg har fået tilbudt og taget i mod og har derefter et rådighedsbeløb på 700 kr. om måneden. Jeg får derop besked på at jeg ikke kan få ekstra hjælp efter §34 da jeg er under 25 år og hører under paragraf 11 i kontanthjælpsloven
I slutningen af december bliver jeg så udskrevet, og jeg tager kontakt til jobcenteret igen om egu og advarer om at sker der intet i januar, og jeg ikke kommer på EGU, hvilket står i sagsakterne skal tages op igen, vil jeg stå til at måtte flytte på gaden, endnu en gang. Dette er nu en realitet og jobcenteret bliver ved med deres rådighedspjat.
Jeg gør jo alt for at komme i uddannelse og samarbejder, men nu er jeg ved at være træt af det. Jeg får af vide at hvis jeg ikke kommer til møderne, vil de stoppe min kontanthjælp, Der kommer imidlertid intet ud af møderne. Vi sidder og snakker om luft og der sker intet. Dette har sat sig så meget psykisk at jeg har droppet min hiv-medicin og nu venter på at blive syg nok til førtidspension
Aner virkelig ikke hvad jeg skal gøre...
Hjælp med mig et råd eller 2

Svar fra DepNet
Svaret blev lagt på DepNet 26. februar 2010
Kære brevskriver
Ud fra dit brev er det vanskeligt at vurdere sværhedsgraden af din sygdom og de følger, det giver dig arbejdsmæssigt. Men jeg går ud fra, at du er i fast behandlingskontakt et sted, og der er i kontakt med professionelle.
Jeg vil foreslå, at du med din kontaktperson (læge eller socialrådgiver) aftaler en støttende henvendelse til dit jobcenter, hvor der gives en status på din tilstand, og hvad det måtte indebære i forsørgelsesmæssig retning. Altså en stillingtagen til, hvordan din situation bør vurderes. Er det rimeligt at fortsætte afklaringsdelen, eller er der basis for en førtidspension.
Det er jobcentret, du er i kontakt med. Og det er helt rigtigt, at kontanthjælpen stoppes, hvis man ikke møder frem – hvis det ellers er rimeligt at kræve fremmøde. Det er denne vurdering, der skal foretages.
I jobcentret er det udelukkende den afklaringsmæssige del, de beskæftiger sig med. Jeg vil foreslå, at du retter henvendelse til dit socialcenter og beder om en samtale med en sagsbehandler i Voksenenheden (Københavns Kommune – det kan hedde andet i andre kommuner). Du skal bede om råd og vejledning for voksne, der har andre problemer end ledighed.
Der skal du lægge kortene på bordet og bede om råd og vejledning meget konkret. Beskriv din tilstand, giv samtykke til, at der må indhentes oplysninger fra hospitalet og dit behandlingssted, og forklar, at du ikke kan se dig ud af det. Det gælder også din boligsituation, du har brug for – og ret til hjælp.
Endelig kan du måske få gode råd i AIDS-fondet, hvor de har særlig viden om problemstillingen. Om ikke andet kan de måske henvise til andre relevante muligheder.
AIDS-Fondet
Carl Nielsens Allé 15A
2100 København Ø
Telefon: 39 27 14 40
Venlig hilsen
Aase Sveistrup
Socialrådgiver