23. februar 2010
Jeg er en ung enlig kvinde på 25 år med to små børn , 2 og 4 år.
Jeg fik i 2006 lagt en revaliderings plan, pga ødelagt bækken, så jeg kunne omskoles til sundheds service sekretær.
Et par månder efter skole start går jeg ned med stress angst og får en depression, som jeg kommer i behandling for. Samtidig starter jeg hos en psykiater.
Da jeg føler mig nogenlunde klar igen, finder jeg ud af at jeg er gravid. Jeg går så hjemme, på revi, til sommeren 2008. Efter enighed med kommunen begynder jeg at læse enkelt fag på vuc for at starte stille pga. min tidligere depression, og fordi jeg er blevet alene.
Jeg får ind i mellem op og ned ture, men klarer de få enkelt fag jeg har, rigtig godt.
min psykiater hjalp mig ikke, overhovedet, og min læge tog over i stedet for. Hun trappede mig ud af medicinen jeg fik. ( har fået fontex , efexor og tilsidst fik jeg valdoxan 50mg ). Hun sagde at  hun troede det havde noget med mit lave stoftskifte at gøre. Dette får jeg nu medicin for.
Vi fandt også ud af at mine meget voldsomme nedture altid kommer i forbindelse med min mens., så jeg ved at det sker hver månden. Jeg kan intet i min. 9-10 dage. jeg er ked , trist , gal osv.
For 14 dage startede jeg op på uddannelse som først aftalt. Men allerede nu føler jeg det er alt for meget. Jeg føler slet ikke jeg kan klare det. Har store problemer med koncenrationen og hukommelsen.
Nu er jeg jo bange for at miste min revi. Men kan man lave en ny plan? trods det måske ikke er et fuldtids arbejde jeg kan klare senere?
Eller vil man bare sende mig på kontanthjælp??
På forhånd mange tak

Svar fra DepNet
Svaret blev lagt på DepNet 1. marts 2010
Kære Brevskriver,
Tak for dit brev.
Kommunen skal lægge en revalideringsplan i samarbejde med den, der skal revalideres.
Planen skal være realistisk og kunne bringe revalidenten tilbage på arbejdsmarkedet i ordinær beskæftigelse på fuld tid.
Hvis man derfor på forhånd kan udelukke, at borgeren vil kunne arbejde fuld tid på ordinære vilkår, er man dermed ikke omfattet af revalideringsbestemmelserne.
Kommunen har tidligere vurderet det realistisk, at du kan vende tilbage til arbejdsmarkedet via revalidering.
Under et revalideringsforløb kan der imidlertid opstå forhold, som betyder at man må holde en pause i forløbet. Det er der i lovgivningen taget højde for.
Du har dels haft barsel og dels af anden årsag måttet holde pause. Det lader ikke til, at kommunen har haft overvejelser om at stoppe din revalidering.
Jeg kan oplyse dig om, at hvis man ikke kan gennemføre planen på den fastsatte tid, er der i henhold til lovgivningen (§56 – se nedenfor) mulighed for at forlænge planen.
Årsagerne kan f.eks. være egen sygdom, pasning af syge børn, børn med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, manglende pasningsmulighed eller andre sociale forhold.
Der er endvidere mulighed for kortvarige afbrydelser i revalideringsforløbet iht. §54 f.eks. pga. sygdom, mangel på uddannelses- eller praktikpladser mv. Ved korterevarende menes op til 6 mdr.
Det er en forudsætning, at afbrydelsen ikke har betydning for gennemførelse af planen med hensyn til indhold og mål.
Det kan være, du er kommet for hurtigt tilbage til dit uddannelsesforløb, og du måske bør være sygemeldt for en periode.
Det kan også være, at du har brug for, at der skal ændres i din plan, fordi den ikke mere er realistisk.
Hvis det er nødvendigt, at der skal ændres i din plan, kan det være du må overgå til kontanthjælp for en periode. Det vil i så fald dreje sig om den periode, der går fra du ikke opfylder kravet om at følge planen mere, til du er startet på en ny plan.
Inden en evt. ny plan lægges, kan der være behov for en periode med forrevalidering.
Dvs. en afklaring for at kunne lægge den endelige plan. Under forrevalideringen vil du i givet fald skulle forblive på kontanthjælp til selve planen påbegyndes.
-----------------
§ 54. Revalidenden bevarer revalideringsydelsen ved kortvarige afbrydelser i revalideringsforløbet, der ikke har betydning for at gennemføre jobplanen med hensyn til mål og indhold.
Forlængelse af revalideringsperioden
§ 56. Kommunen kan i forhold til den fastsatte tid forlænge den periode, som revalidenden kan få revalideringsydelse i,
1. hvis revalidenden ikke kan gennemføre jobplanen på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller andre helt specielle forhold, eller
2. hvis sygdom, pasning af syge børn eller børn med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, barsel, manglende pasningsmulighed af børn eller særlige sociale forhold midlertidigt forsinker revalidenden i at gennemføre jobplanen.
Venlig hilsen
Susanne Qvistgaard
Socialrådgiver