28. februar 2010
Jeg er i den situation, at jeg er sygemeldt, men ikke længere berettiget til sygedagpenge.
Jeg har fået at vide at jeg kan søge kontanthjælp.
Jeg bor sammen med min kæreste og vores 3 børn. Vi er ikke gift. Min kæreste har næsten lige taget et lån, som skal bruges på huset. Jeg ejer ingenting. Hus bil m.m. står alt sammen i hans navn.
Kommunen vil have udskrift af alle vores udgifter og indtægter for de sidste 3 mdr, og så er mit spørgsmål: "Er min kærestes indtægt m.m. beregningsgrundlag for om jeg kan få kontanthjælp ?"
Kan kommunen forlange, at vi skal bruge de penge, som min kæreste har lånt til huset, til at leve for inden jeg kan få noget hjælp?
Floffi2

Svar fra DepNet
Svaret blev lagt på DepNet 10. marts 2010
Kære Floffi2
Ja, din kærestes indtægt indgår i beregningsgrundlaget for, om du kan modtage kontanthjælp, også selv om I ikke er gift og dermed ikke har forsørgelsespligt over for hinanden.
Man vil se på den konkrete situation og lægge vægt på, at I har fællesbørn, som I jo begge har forsørgelsespligt overfor. Dernæst har I etableret jer med hus, bil osv., der jo for de fleste er baseret på, at der er to indtægter. Selv om alt står i din kærestes navn, har du jo (formentlig) alligevel bidraget til, at økonomien kan hænge sammen, og man betragter derfor også jeres økonomi som fælles.
Hvis man har formue, kan man ikke modtage kontanthjælp. Hvis der er friværdi i boligen, kan man blive henvist til at udnytte lånemuligheden først, og altså dermed få afslag på ansøgning om kontanthjælp. Da du ikke står som (med-)ejer af huset, kan du naturligvis heller ikke henvises til at optage lån deri.
En bil betragtes som likvid formue og kan få betydning. Selv om du ikke er medejer, er der jo stadig den fælles økonomi, hvor du bidrager til og benytter aktiverne.
Umiddelbart kan man ikke forlange, at din kærestes lån til istandsættelse af huset skal "spises op", men der skal foretages en konkret vurdering af jeres samlede økonomiske og familiære situation, hvor det altså er legalt, at sidestille jer med ægtepar.
Der vil blive taget udgangspunkt i et rådighedsbeløb svarende til kontanthjælp til et ægtepar. Hvad der ligger ud over dette niveau skal modregnes i hjælpen.
Dertil kommer de skitserede problemstillinger omkring formue og lån.
Du skal anmode om at få foretaget en konkret beregning i kommunen, hvor der ses bort fra det optagne lån, der er øremærket til forbedringer af huset. Jeg kan desværre ikke foretage beregningen på de givne oplysninger, men må nok desværre forberede dig på, at kontanthjælpen kan være væsentligt reduceret.
Mit råd er, at du hurtigst muligt skal se at komme tilbage til arbejdsmarkedet på almindelige betingelser – hvis det på nogen måde er muligt. Herved kan du igen optjene mulighed for sygedagpenge ved evt. senere sygdom.
Endvidere vil jeg stærkt anbefale medlemskab af A-kasse, hvor man som ledig er berettiget til en (for-)sikringsydelse i tilfælde af ledighed uden hensyn til økonomien.
Endelig vil jeg påpege, at du står økonomisk meget svagt ved ikke at være medejer af jeres (fælles) aktiver, som du jo formentligt har bidraget til. Måske skulle du overveje juridisk rådgivning ud over den sociale.
Der er gode muligheder for gratis rådgivning, bl.a. i
FRIVILLIGCENTER SR-BISTAND
Sortedam Dossering 5C
2200 København N
Tlf.: 35 39 71 97
Mail: srb@sr-bistand.dk
der også har lokalafdelinger.
Med venlig hilsen
Aase Sveistrup, socialrådgiver