8. april 2010
Jeg er blevet tildelt almindelig svagelighedspension (tjenestemandslignende ordning) fra et job som lærer/konsulent. Måske vil jeg være i stand til at passe et flexjob inden for et andet erhverv.
Nu er spørgsmålet: Vil min tjenestemandspension bliver modregnet helt eller delvis i lønnen fra et evt. flexjob?
Når jeg søger på internettet, ser det ud til at nogle mener, at der bliver modregnet, og andre at der ikke bliver modregnet i flexlønnen.
Andet spørgsmål: Hvad får jeg udbetalt fra min opsparede efterlønspulje hvis den bliver udbetalt her og nu? Jeg har betalt uafbrudt til efterlønsordningen siden den startede i sin tid.
mvh.
Bum

Svar fra DepNet
Svaret blev lagt på DepNet 16. april 2010
Kære Bum
Tak for dit brev.
Om din tjenestemandspension skal modregnes i lønnen fra et fleksjob kommer helt an på, hvilket fleksjob.
Hvis du skulle få fleksjob i en anden tjenestemandstilling har du pligt til at orientere din pensionsmyndighed, og din pension påvirkes.
Hvis du får fleksjob i det offentlige, har du pligt til at oplyse, at du modtager tjenestemandspension.
Lønningskontoret hvor fleksjobbet er, skal da tage stilling til, om din pension skal have indflydelse på lønnen i fleksjobbet.
Det har også betydning , om det er en egentlig tjenestemandspension, eller som du oplyser en tjenestemandslignende ordning.
Du bliver nødt til at forhøre dig i det konkrete arbejdsforhold. Så du har ret, når du har hørt om forskellige konsekvenser, afhængig af hvor fleksjobbet etableres.
Med hensyn til opsparing i efterlønspuljen er det uklart, om du mener, den indbetaling, du har foretaget indtil nu, eller du tænker på den skattefri godtgørelse, man kan få, hvis man ikke tager imod efterlønnen.
Opsparing i efterlønspuljen kan udbetales men kun til anden pensionsordning. Beløbets størrelse afhænger af, hvor mange år, du har indbetalt.
Den skattefri godtgørelse kan man få som 65 årig, såfremt man ikke har modtaget efterløn. Beløbets størrelse afhænger af  beskæftigelsesgraden gennem årene og baseres på den konkrete timeopgørelse.
Du må rette henvendelse til din  A-kasse for at få de konkrete svar på basis af de registrerede oplysninger.
Venlig hilsen
Aase Sveistrup
Socialrådgiver