6. december 2010
Hej.
Jeg får en del medicin. 375mg efexor, 45mg remeron, 25-50mg Nozinan, 600mg Lyrika, pn 1-2mg Tafil.
Jeg har taget medicinen i 9 år.
Jeg lider af svær mundtørhed, blottede tandhalse. Mange smerter.
Før jeg startede på det medicin havde jeg alle mine tænder.
Nu har jeg kun mine fortænder tilbage, Alle mine kindtænder er trukket ud. Kunne ikke være anderledes, grundet så mange smerter ved blottede tandhalse.
Mine fortænder er nu så ringe at min tandlæge fortvivler og det gør jeg osse. :(
Jeg har faktisk ikke penge til at blive ved :(
Og ydermere, jeg havde alt mit hår inden jeg startede på det medicin. Sådan er det ikke mere. Jeg har tabt langt over halvdelen. Og nu ser jeg at det egentlig osse kun bliver værre, jeg taber stadig meget hår.
Mine spørgsmål er:
Jeg vil gerne have en paryk - kan jeg få tilskud til dette gennem kommunen??
Og kan jeg få hjælp af kommunen til at få mine fortænder lavet??
Jeg er kvinde - 50 år. Arbejder i flexjob.
Grundet svær dep, angst, personlighedsforstyrelser, ændres min dosis ikke ifølge min psykiater. Har prøvet. :(
På forhånd tak.

Svar fra DepNet
Svaret blev lagt på DepNet 15. december 2010
Kære Brevskriver,
Tak for dit brev.
Der er mulighed for at søge om hjælp til tandbehandling via kommunen.
Du har to muligheder.
Enten kan du søge enten via Aktivlovens § 82, hvor der foretages en økonomisk beregning. Det er en forudsætning, at du får lavet et overslag over det forestående tandlægearbejde. Kommunen skal herefter vurdere om du kan få hjælp og i givet fald hvilken behandling, der kan ydes støtte til.
Det er vigtigt, at du ikke igangsætter behandlingen, før kommunen har truffet afgørelse i sagen.
Den anden mulighed er, at du kan søge om at blive omfattet af behandling hos specialtandlægen.
Det drejer sig om en ordning, hvor bl.a. kronisk psykisk syge kan få tandbehandling. Umiddelbart er du ikke omfattet af dette tilbud.
Der har dog netop været en lignende sag, hvor der blev henvist til at søge hjælp ad denne vej. Der vil være en mindre egenbetaling ved behandling via denne ordning.
Såfremt du søger om støtte til paryk via kommunen, må du forvente, at der skal foreligge lægelige oplysninger for behandling af din ansøgning.
Ansøgning om paryk vil kunne ske iht. Servicelovens §112.
----------
Uddrag af Aktivloven:
Sygebehandling m.v.
§ 82. Kommunen kan yde hjælp til udgifter til sygebehandling, medicin, tandbehandling eller lignende, der ikke kan dækkes efter anden lovgivning, hvis ansøgeren ikke har økonomisk mulighed for at betale udgifterne. Der kan kun ydes hjælp, hvis behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet. Der kan kun undtagelsesvis ydes hjælp til udgifter til behandling uden for det offentlige behandlingssystem. Dette forudsætter, at der ikke er behandlingsmuligheder inden for det offentlige behandlingssystem, og at behandlingen i hvert enkelt tilfælde er lægeligt velbegrundet.
Venlig hilsen,
Susanne Qvistgaard
Socialrådgiver