5. januar 2012
Hej,
Tit sidder jeg bare og er lige ved at opgive det hele. Ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg er simpelthed bare træt af "det hele". Har snakket med min mand om det, men han bliver bare sur på mig.
Synes at når man i mere end 1 måned bare har tænkt at jeg ikke holder til det her, at det er hårdt at stå op, ikke orker at gå i bad for så skal man have tøjet af osv, skal man gøre noget...
Jeg holder det ikke ud og ville ønske at jeg fik energi tilbage. hjemmet sejler, og aftaler bliver kun med nød og næppe overholdt...
jeg er igang med en revalidering, men kan ikke overskue at tage i skole, har ikke lyst til at gå ud og snakke med mennesker og selv her på chatten er jeg stille..
jeg ved at motion virker, men når jeg hellere sidder i sofaen og tørster end at gå ud efter vand.. gæt hvor svært det er at gå en tur...
Min hukommelse har de sidste 5-6 måneder været forsvundet. jeg gik fra at huske alt til at jeg er nødt til at have en kalender på mig hele dagen! jeg kan ikke huske fra næse til mund.
Synes at alting bare smuldre mellem fingrene på mig. Jeg hader at tage de piller (anti-depresive), bliver svimmel og dårlig og glemmer dem efter to måneders tid og skal starte med ubehaget igen.
Kan jeg gøre noget?

Svar fra DepNet
Svaret blev lagt på DepNet 23. januar 2012
Kære Spørger,
De vanskeligheder du beskriver, bl.a. manglende energi, håbløshedsfornemmelse og problemer med tænkningen, tyder på, at du ikke er velbehandlet for din depression.
Du fortæller også, at du får bivirkninger af medicinen og har svært ved at huske at få taget den. Det er vigtigt at du tager medicinen regelmæssigt, hvis du skal have medicinen til at virke. Jeg synes, du skal tale med din egen læge om, hvordan du kan huske at tage medicinen fast. Der er flere måder at støtte hukommelsen på i den forbindelse. Du kan eksempelvis:
1. Fordele pillerne i medicinæske og have dem liggende på badeværelseshylde, hvor du ser dem
2. Sætte en fast daglig alarm (på ur eller telefon), der minder dig om, at det nu du skal tage medicinen
3. Lave en aftale med et familiemedlem eller en ven om at huske dig på det, indtil det bliver en rutine
4. Tage medicinen sammen med noget, du drikker/eller spiser fast hver dag. For eksempel sammen med den første kop the, til morgenmaden eller til aftenkaffen.
De problemer du beskriver med at komme igang, at få ryddet op, at huske og i det hele taget holde et hjem og få dagligdagen til at fungere er desværre meget almindelige i forbindelse med depression. Det hele kommer til at virke uoverskueligt og man kan få lyst til at give helt op. Det er vigtigt at huske på (og få andre til at huske dig på), at det er depressionen, der gør at du bliver så opgivende og huske på at depressioner kan behandles.
Jeg synes, som skrevet, at du skal kontakte din læge. Jeg synes også, du skal få en person i din omgangskreds til at hjælpe dig med at skrukturere din dagligdag. Når du har så begrænset energi er det vigtigt at få prioriteret hvilke gøremål og aktiviteter, der skal laves i løbet af en dag. Kalenderen kan bruges til at planlægge, hvornår du skal lave hvad, og den kan bruges til at støtte dit overblik i løbet af en dag. På nuværende tidspunkt vil du ikke kunne magte samme omfang og type af opgaver, som du har været vant til, når du ikke er deprimeret. Det er meget vigtigt at få justeret ambitionsniveauet, når du skal lave en aktivitetsplan, ligesom det er vigtigt at tilgodese de aktiviteter, der virker nærende og anti-depressive i hverdagen.
Med ønske om bedring og venlig hilsen fra
Louise Meldgaard Bruun
Psykolog, specialist i psykopatologi