12. juni 2012
Hej, jeg er en pige på snart 16 år. Jeg er rimelig sikker på at jeg har en depression. Jeg har læst om det her: http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/depression.htm
Jeg vurderer selv at jeg har følgende symptomer:
"Følelse af nedtrykthed." - Hele tiden. Jeg plejer at smile og lade som ingenting, men det overskygger det hele.
"Reduceret energi, svær træthed."
"Nedsat selvtillid eller selvfølelse." - Jeg føler ikke at jeg kan finde ud af noget. Jeg plejer at få gode karakterer og er rimelig vellidt af mine klassekammerater, men for tiden føler jeg mig dum og som om jeg ikke er god nok.
"Selvbebrejdelser, svær skyldfølelse." - Jeg fik 7 i min dansk eksamen hvilket var lidt af et slag. Mine forældre og min lærer havde forventet mere, og det er ubehageligt at skuffe dem. Jeg ved godt at det er en okay karakter, men jeg plejer at få 10 og 12 og det virker som verdens undergang.
"Svær indre uro eller modsat: hæmning." - Jeg føler mig for det meste rastløs. Nogle gange føler jeg slet intet. Hvis en veninde er ked af det trøster jeg af høflighed, men jeg kan ikke få mig selv til at have empati. Jeg føler mig ond.
"Søvnforstyrrelser."
[fra netdoktor.dk]
Det har stået på siden for knap halvandet år siden. For et år siden havde jeg det en del slemmere end lige nu, men jeg er bange for at det vender tilbage nu. Jeg er midt i mine 9. klasses eksamener og jeg føler mig meget stresset. Jeg tror ikke jeg vil kunne klare mig godt hvis jeg også har en depression.
Jeg har ikke snakket med nogen om det indtil nu. For lidt siden fortalte jeg min bedste veninde om det, men hun vil have jeg skal sige det til mine forældre! Det har jeg virkelig ikke lyst til! Jeg ville føle mig utroligt sårbar og jeg vil heller ikke have at de skal være bekymrede! Det gik over for et år siden og jeg håber bare at det gør det igen nu, men jeg er splittet...
Jeg vil have det til at gå væk! Jeg kan være en glad pige, men lige nu begynder jeg at græde over de mest trivielle ting..
Hvad skal jeg gøre??!

Svar fra DepNet
Svaret blev lagt på DepNet 2. juli 2012
Kære unge pige.
Ud fra det du skriver kan det bestemt ikke udelukkes at du har en depression. Du genkender og beskriver jo selv flere af symptomerne. Og du beskriver jo fint hvordan det er du oplever, at du er forandret i forhold til hvordan du plejer at være. Det er mere almindeligt end fleste tror at unge får depression. Jeg tænker ligesom din bedste veninde, at det er meget vigtigt , at du tager det alvorligt og taler med dine forældre om det. Det er også vigtig, at du får en tid hos din læge, som kan hjælpe dig med at finde ud af, om du har en behandlingskrævende depression eller der om symptomerne er udtryk for noget andet. Din læge har også kendskab til hvilke behandlingsmuligheder der evt er relevante, og hvilke muligheder der er det sted hvor du bor. Det kan fx være samtaler hos psykolog. Som sagt er det vigtigt at du tager det svære skridt - at få talt med dine forældre - og derefter lægen. Måske kan det også være en ide at du får talt med en lærer du har tillid til. Hvis det viser sig at du har en depression kan jeg anbefale en god bog: Et spind af sorte tanker - hvor unge selv fortæller om erfaringer med depression. Den er skrevet af Per Straarup Søndergaard.
Mange hilsner
Krista Straarup
klinisk psykolog