14. juni 2012
Jeg er i gang med en videregående uddannelse men er for nyligt blevet sygemeldt pga social fobi, da det har forhindret mig i at passe mit studie ordenligt. Jeg ved at grunden til at man fortsat kan modtage SU er fordi man ikke kan arbejde eller studerer mens man tager en pause fra studiet, men spekulerer over hvilke andre muligheder jeg har for at arbejde med min fobi og hvem der bestemmer hvad der bryder sygemeldingen. Det er ok at gå til psykolog og på fobiskole, men er det også ok at rejse eller være dagelev på en højskole når det er en del af at arbejde med min fobi og depression? Det var ikke muligt at få et sikkert svar fra min uddannelses institution eller SU styrelsen, så hvem kontakter man så? Tak for hjælpen, M

Svar fra DepNet
Svaret blev lagt på DepNet 17. juli 2012
Spørgsmål 2.
Kære M,
Tak for dit brev.
Jeg går ud fra, at din sygemelding er sket med dokumentation af din sygdom, så du får ekstra klip pga. sygdommen.
Når SU har bevilget dig ekstra klip, fordi de har godkendt din sygemelding, så er det også SU, der vurderer hvad der evt. måtte afbryde din sygemelding.
Jeg vil råde dig til at skrive til SU-styrelsen – gerne i samråd med din SU-vejleder på dit uddannelsessted, så du kan få et skriftligt svar at holde dig til. Måske har de ikke haft tilstrækkelige oplysninger i din konkrete situation og derfor ikke kunnet give dig et endeligt svar. Bed om at få tilbagemelding om det, hvis det er årsagen til det helt sikre svar.
Venlig hilsen,
Depressionsforeningens socialrådgiverservice