23. januar 2007
Jeg skriver da jeg er boligløs og ingen kontanthjælp får, konnumen mener ikke jeg er berettiget men kan det være rigtigt at man skal have en folkeregister adresse, for at få penge, jeg tænker bare på alle de hjemløse der går på gaden de får jo kontanthjælp hvis de altså selv vælger det, men hvad med mig, skal jeg virkelig bare leve af vand. jeg lider desuden af en kronisk sygdom som påvirker mit immunforsvar og er livstruende, hvad gør jeg, og har du evt en § som jeg kan henvise til. Venlig hilsen Rene

Svar fra DepNet
Svaret blev lagt på DepNet 26. januar 2007
Kære Rene
Det lyder som en meget hårdfør behandling, du har fået af kommunen. Heldigvis er der mulighed for at få kontanthjælp, selvom man er boligløs. Opholdskommunen er som udgangspunkt den kommune, hvor borgeren opholder sig. Det vil sige, at der i loven ikke står noget om, at man skal have en folkeregister adresse. Normalt har opholdskommunen også pligt til at handle, det vil sige i dit tilfælde til at udbetale kontanthjælp.
Ved afgørelse af hvilken kommune, der er opholdskommune kan der lægges vægt på flere momenter. Det kan ikke angives udtømmende, hvad der kan lægges vægt på. Folkeregistertilmeldingen er selvfølgelig et vigtigt moment, men de faktiske forhold vejer tungere. Dette gælder særligt i forhold til hjemløse! Et væsentligt moment er personens egne oplysninger, ikke mindst om, hvor den pågældende har været, og hvor den pågældende har mest lyst til at opholde sig. Der kan også lægges vægt på, hvor en person senest har været i kontakt med offentlige myndigheder for at få hjælp eller få udbetalt ydelser.
Man skal være opmærksom på, at alle personer altid har en opholdskommune, og at der derfor ikke kan stilles minimumskrav til den tilknytning en person skal have til en kommune, for at kommunen kan anses for opholdskommune. Fastlæggelsen af, hvilken kommune, der er opholdskommune, kræver ofte, at der foretages en vurdering af en persons tilknytning til flere kommuner, for at fastslå hvilken kommune, der er nærmest til at anse for at være personens opholdskommune.
Konkret vil jeg råde dig til at henvende dig i den kommune, hvor du sidst har haft folkeregister adresse. Her skal de tilbyde dig ordentlig råd & vejledning om, hvor du hører til, såfremt de ikke vurderer, de kan hjælpe dig. Såfremt du ikke modtager den hjælp, du er berettiget til, synes jeg, du skal henvise sagsbehandleren til : Lov om retssikkerhed og administration kapitel 3 § 9, stk 2 § 9. Opholdskommunen har pligt til at yde hjælp, jf. dog § 9 a, stk. 4, stk. 2. En person har opholdskommune, hvor personen har sin bopæl eller sædvanligvis opholder sig.
Jeg håber, det lykkes for dig , og håber, at du i samarbejde med en medarbejder i socialforvaltningen også får udredt din boligmæssige situation.
Med venlig hilsen
Lone Bendz
Socialrådgiver