29. oktober 2007
Hej
Jeg er lidt i vildrede... Jeg har lige haft noget man vidst kan kalde et hysterisk anfald, hvor jeg græd uafbrudt og slog hul på min albue...fordi jeg bankede den så hårdt ned i bordet... Jeg gjorde det fordi jeg ingen vej kan se ud af min tilstand.
Jeg går på 3. år i gymnasiet (jeg er 19 år), og bor på tilhørende kostafdeling. Jeg har fået henving til en psykolog. Men jeg skal betale ca. 300 kroner selv per gang + medicin. Jeg bor på kostafdeling og har 200-300 kroner i overskud om måneden, når det er betalt.
Min mor har taget en masse lån, for bare at få hendes egen økonomi til at køre rundt. Hun har haft 4 depressioner i min levetid, og har været indlagt på lukket to gange. Jeg har symptomer på socialfobi, og jeg tror at det er ved at føre til en depression.
Jeg har fået at vide at der ikke er andet at gøre end at tage et SU-lån. Hvis jeg gerne vil undgå det, hvad kan jeg så gøre?
Er der abslout ingen mulighed for hjælp fra kommunen? (Jeg bor i ringkøbing-skjern kommune).
Ved I om der er nogle specifikke legater man kan ansøge?

Svar fra DepNet
Svaret blev lagt på DepNet 1. november 2007
Kære Brevskriver
Tak for dit brev.
Jeg tænker, at du er blevet henvist til psykologsamtaler af din egen læge. Efter sygesikringsloven kan lægen nemlig henvise mennesker i særlige situationer til 12 samtaler med psykolog, hvor man så får sygesikringstilskud til ½ af udgiften.
Du har nok fået henvisningen, fordi du er pårørende til en person, der har en alvorlig psykisk lidelse.
Du skal henvende dig til en psykolog indenfor 1 måned, efter at du har fået henvisningen.
I den sociale lovgivning kan du måske få hjælp til at betale resten af udgiften efter Aktivlovens § 82.
Det er hjælp til enkeltudgifter til fx behandling, medicin, tandlæge m.v.
Om du kan få tilskud eller ej afhænger af en individuel økonomisk beregning.
Men du kan kontakte din sagsbehandler i kommunen og høre nærmere.
Du kan fx søge Psykiatrifonden om legatmuligheder.
Med venlig hilsen
Helle Busck
Socialrådgiver