15. december 2008
Jeg er i flexjob.
Er der så en regel om, at komunen tager nogle af de penge, jeg nu arver efter mine forældres bo.
Vi har solgt vores forældres hus.
Vi har solgt for 675.000 kr.
Nykredit får de 200.000 kr. ca.
Ca. 400.000 kr til deling, deles op i seks lige store dele, da vi er 6 børn.
Ved godt, der kommer omkostninger på m.m
Der er så ca. 60.000 kr. pr. person.
Spørgsmål: hvorfor skal jeg skatte 40% af min arv.
Hvem er der mere, der skal have af mine penge, og hvorfor skal skat have dem? Det er jo mine penge.
Jeg forstår det ikke rigtig lige, og skal kommunen have nogle af dem også.
Jeg får måske ca 30.000 efter skat ved 40%.
Men mange siger så meget..?
På forhånd tak
Den uvidende

Svar fra DepNet
Svaret blev lagt på DepNet 5. januar 2009
Kære Uvidende,
Tak for dit brev.
Der trådte en ny arvelov i kraft pr. d. 01.01.08.
Den nye lov giver i langt højere grad mulighed for selv at bestemme over, hvem man ønsker at testamentere til.
Du spørger, hvorfor du skal betale 40% i skat af det, du arver.
Det skal du heller ikke.
Når hele boet er gjort op, bliver der beregnet boafgift.
Boafgiftens størrelse afhænger af, hvem der skal arve.
Boet skal betale en boafgift på 15% af arv til arvinger i den nærmeste familie. Der skal ikke betales boafgift af det, man beregner som bundfradraget på kr. 255.400,- (2008).
Når boafgiften på 15% er trukket fra, skal boet derudover betale en tillægsboafgift på 25% af arv til arvinger udenfor den nærmeste familie.
Til nærmeste familie hører bl.a. børn, børnebørn og oldebørn.
Da jeg kan forstå, det drejer sig om dine forældre, skal der betales en afgift på 15% af det, du arver. Bortset fra din sjette-del af bundfradraget på kr. 255.400,-, som der altså ikke skal betales afgift af.
Der skal betales omkostninger til dem, som behandler boet. Det kan være Skifteretten eller en privat advokat.
Der vil også være andre udgifter, som skal trækkes fra. Alt efter hvad der måtte være i boet.
Kommunen skal ikke have andel i arven, fordi du har et fleksjob.
Du er ikke den første, som undrer dig over, at der skal betales afgifter af arv. Penge, som allerede er blevet beskattet, da de blev tjent.
Vi må blot konstatere, at lovgivningen er sådan.
Venlig hilsen
Susanne Qvistgaard
Socialrådgiver