25. april 2009
Hej
Jeg har været syg siden 2005 og får 650 mg antidepressiv medicin pr dag, er her den 2 april startet i arbejdsprøvning med 15 timer, men er nu blevet sat ned til 8 timer pr. uge, idet jeg ikke er i stand til at klare de 15 timer pr. uge.
Min psykiater siger, at min tilstand nu er stationær, og at han ikke kan gøre mere i forhold til medicin, han giver mig støttende samtaler for at kunne samle mig op, inden det evt. går helt galt.
Min sagsbehandler siger, at der ikke er nogen mindste antal timer i forhold til etablering af et fleksjob, men jeg mener at have hørt, at mange kommuner har indført, at man mindst skal kunne klare 15 timer 100%.
Hvad siger lovgivningen i forhold til evt fleksjob? Jeg har meget svært ved og se, hvor kommunen evt. vil kunne finde en arbejdsgiver, der vil have en i job i 8 timer om ugen, bliver der ikke lavet en vurdering på, om det er muligt at finde noget, inden der evt. gives en bevilling?
Hvorledes forholder jeg mig, da jeg ikke føler, jeg bliver hørt på kommunen?
MVH
Sheba

Svar fra DepNet
Svaret blev lagt på DepNet 4. maj 2009
Kære Sheba,
Tak for dit brev.
Det er rigtigt, at man har en tommelfingerregel for, hvor lavt timetallet kan være i et fleksjob.
Normalt siger man ca. 12 timer ugentligt som mindste timetal. Det er bl.a. fordi, ansættelsen i reglen vil blive for dyr for arbejdsgiveren, når timetallet bliver mindre.
Endvidere er lovgivningen udformet sådan, at arbejdsevnen skal være nedsat med, hvad der svarer til halvdelen eller to tredjedele for, at der kan tilkendes fleksjob.
Af din ressourceprofil skal det bl.a. fremgå, hvilke arbejdsfunktioner du kan udføre og evt. indenfor hvilket arbejdsområde.
Selve fleksjobbevillingen tager som udgangspunkt ikke stilling til, om der reelt kan findes beskæftigelse for dig. Blot at du har omtalte arbejdsevne.
Men: hvis du får tilkendt en fleksjobbevilling, og det senere viser sig, at det ikke er muligt at finde en ansættelse til dig, må kommunen tage stilling til, om du opfylder betingelserne for fleksjob.
Eller om du i stedet skal tilkendes førtidspension.
Hvis du ikke føler dig hørt i din kommune, har du mulighed for at bede om en anden sagsbehandler. Måske kan det hjælpe dig.
Såfremt der i din sag i øvrigt bliver truffet en afgørelse, som du er uenig i, har du mulighed for at klage.
Husk, der er 4 ugers frist for at klage over en afgørelse.
Nedenfor er indsat uddrag af Lov om en Aktiv Beskæftigelsesindsats, blot for din orientering.
-----------------
§ 70. Kommunen giver tilbud om fleksjob til personer, som ikke modtager førtidspension efter lov om social pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., og som ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet.
Stk. 2. Fleksjob kan først tilbydes, når alle relevante tilbud efter denne lov samt andre foranstaltninger, herunder eventuelt forsøg på omplacering på arbejdspladsen, har været afprøvet for at bringe eller fastholde den pågældende i ordinær beskæftigelse. Undtaget herfra er tilfælde, hvor det er åbenbart formålsløst at gennemføre de nævnte foranstaltninger forud for visitationen.
§ 71. Arbejdsgiveren betaler lønnen til den ansatte i fleksjob.
Stk. 2. Kommunen giver arbejdsgiveren tilskud til lønnen. Tilskuddet er halvdelen eller totredjedele af lønnen, afhængigt af graden af den nedsatte arbejdsevne.
Venlig hilsen
Susanne Qvistgaard
Socialrådgiver