31. juli 2009
Hej
Jeg har lige nogle spørgsmål.
Min psyk. har skrevet til min sagsbehandler, at han tilråder midlertidig førtidspension, og at mine symtomer er stationære.
• Hvad dækker midlertidig over?
• Hvor længe er midlertidig?
• Hvornår bliver sagen genoptaget?
• Kan det evt. ende med pension der ikke er midlertidig?
På forhånd tak.

Svar fra DepNet
Svaret blev lagt på DepNet 10. august 2009
Kære Brevskriver,
Tak for dit brev.
Som udgangspunkt kan man ikke få midlertidig førtidspension.
Førtidspension kan først tilkendes, når det af ressourceprofilen fremgår, at din tilstand er stationær uden muligheder for at kunne bedres.
Kommunen kan dog tilkende førtidspension med en beslutning om, at sagen senere skal genoptages. Dette for at sikre, at der er truffet en korrekt beslutning.
Bestemmelsen bruges i sager, hvor der ikke er tvivl om, at man ikke kan forsørge sig selv, og at tilstanden er varig. Men hvor der f.eks. kan være en lille chance for, at der senere kan vise sig en behandlingsmulighed.
Eller det kan ske i sager, hvor kommunen kan være lidt i tvivl om, hvordan tilstanden vil være efter en lang periode. På trods af, at alle akter i sagen peger på førtidspension.
Kommunen kan i givet fald ved tilkendelsen af førtidspension beslutte, at sagen skal genoptages efter en nærmere fastsat periode.
Hvor lang perioden skal være, er en individuel vurdering.
Det drejer sig i reglen om få år.
Om du er berettiget til førtidspension, og om din sag skal genoptages, er kommunens afgørelse.
Husk dog, at du altid kan klage over kommunens afgørelse.
Klagefristen er 4 uger fra du modtager afgørelsen.
Venlig hilsen
Susanne Qvistgaard
Socialrådgiver