18. marts 2010
Hej
Jeg har fået fjernet mine sygedagpenge og skal på kontanthjælp.
Den almindelige kontanthjælp kan jeg ikke leve af, så vil forsøge at søge om den forhøjede som hedder "psykisk syg" - der skal man dog høre under nogle specielle diagnoser..
Jeg synes det er svært alt sammen at finde hoved og hale i .... nogle der har erfaring med det?

Svar fra DepNet
Svaret blev lagt på DepNet 31. marts 2010
Kære brevskriver
Jeg går ud fra, at du er ung under 25 år med en psykisk lidelse.
Der gælder specielt skrappe regler for kontanthjælp til unge under 25 år med betydeligt lavere satser i forhold til unge/voksne over 25 år.
I 2007 blev reglerne ændret, således at unge udeboende under 25 år med en dokumenteret psykisk lidelse, der er diagnosticeret som skizofreni, skizotypisk sindslidelse, vedvarende psykotisk tilstand, korterevarende psykotisk tilstand, skizoaffektiv lidelse, uspecificeret ikke organisk betinget psykose og emotionelt ustabil personlighedsstruktur af borderline-type fik ret til en ydelse på niveau med kontanthjælpsmodtagere over 25 år.
Hvis du er omfattet af en af disse diagnoser, er du berettiget til den højere sats, ellers ikke.
Du kan dog søge og anke afgørelsen, hvis du får afslag.
Din kommune har vejledningspligt også med hensyn til ankemuligheden.
Venlig hilsen
Aase Sveistrup
Socialrådgiver