24. juni 2010
Hej
Jeg er sygemeldt, har været det i over et år nu. Jeg lider af depression og angst og har desværre fået leddegigt oveni. Jeg får medicin for begge dele. Jeg har haft fleksjob indtil jeg blev sygemeldt.
Kan jeg tage på ferie under sygdom, når det kan hjælpe på mine sygdomme og bedre disse. Jeg tænker på at tage til syden, til varme og sol, tror det vil være rigtigt godt for mig. Jeg ved fra tidligere at både humør og smerter bliver bedre, når jeg kommer ned til varmen.
Jeg vil dog ikke risikere at miste mine sygedagpenge eller muligheden for et nyt fleksjob. Min sagsbehandler siger at det ikke kan lade sig gøre. Fra andre sider hører jeg at det kan det godt, hvis det kan bedre tilstanden. ??
Kærlig hilsen Mig

Svar fra DepNet
Svaret blev lagt på DepNet 30. juni 2010
Kære Mig,
Tak for dit brev.
Det er desværre rigtigt, at man ikke kan rejse ud af landet, mens man modtager sygedagpenge.
Der findes dog nogle undtagelser jf. uddrag af § 3 i lovteksten om sygedagpenge nedenfor.
Lovteksten skal forstås sådan, at hvis man rejser udenlands på et rekreationsophold, så skal der være tale om et klart behandlingsmæssigt formål.
Det er en betingelse, at der er fast lægetilsyn og at opholdet foregår på et rekreationshjem el. lign.
Der kan ikke udbetales sygedagpenge, hvis den syge tager (rekreations-) ophold hos familiemedlemmer i udlandet.
Det er endvidere en forudsætning ved ophold i udlandet, at der forinden afrejsen er givet den fornødne tilladelse.
Hvis det drejer sig om egentlig behandling, er det et krav, jf. nedenfor, at en sygehusmyndighed eller Sundhedsstyrelsen har givet tilladelse til behandlingen.
------------------
Stk. 2. Sygedagpenge kan udbetales under ophold i udlandet, når
1. en person i tilknytning til en sygeperiode er på rekreationsophold med fast lægetilsyn og opholdet inden afrejsen er anbefalet af en læge af helbredsmæssige grunde,
2. en person er under sygebehandling og Sundhedsstyrelsen eller en sygehusmyndighed har givet tilladelse til behandlingen.
Venlig hilsen
Susanne Qvistgaard
Socialrådgiver