6. september 2010
Kære Brevkasse
Jeg er en 23-årig pige, der står i den situation, at jeg har en svær depression som følge af svær OCD og social angst. Dette er jeg i behandling for hos psykiater og skal desuden ud på Klinik for Angst- og OCD. Derudover har jeg siden februar lidt af kronisk urticaria, hvilket jeg også er i behandling for.
Jeg er i gang med en bachelor på en videregående uddannelse og skulle egentlig være startet på 5. semester i dag. Det er dog ikke muligt for mig, og jeg har indset, at jeg er nødt til at sygemelde mig. Jeg har indtil nu klaret mig karaktermæssigt godt og agter at gøre uddannelsen færdig. Men det her bæst af en sygdom holder mig fanget, så jeg må vente, indtil jeg kan "stå på benene igen".
Spørgsmålene er så:
1. Hvordan sygemelder jeg mig fra studiet? Så vidt jeg kan læse mig frem til, skelnes der mellem orlov og en regulær sygemelding, og jeg ønsker en sygemelding.
- På en videregående uddannelse kan jeg ikke springe ind i forløbet, når det passer mig, så jeg vil vel skulle vente et år med at fortsætte min bachelor?
2. Hvad gør jeg økonomisk?
- Jeg har kunnet søge mig frem til, at jeg måske stadig kan modtage SU, mens jeg er syg. I hvilken rækkefølge skal jeg foretage de formelle sager (lægeerklæring, sygemelding, kontakt til SU-kontoret) for at kunne det?
- Jeg kunne forestille mig, at det handler om at gøre tingene i den rigtige rækkefølge. Altså sygemelding på studiet med lægeerklæring og så bagefter kontakt til SU-styrelsen?
3. Kan jeg søge handicaptillæg, selvom jeg er sygemeldt fra studiet?
Jeg håber meget at få hjælp fra jer!
Bedste hilsner
Q1986

Svar fra DepNet
Svaret blev lagt på DepNet 28. september 2010
Kære Q1986
Tak for dit brev.
Du sygemelder dig på studiekontoret på uddannelsesstedet. Få bekræftelse på, at sygemeldingen er modtaget. Forhør dig samme sted, om du af egen drift skal fremkomme med lægelig dokumentation og skal underrette SU-kontoret – det er ikke sikkert, at SU skal orienteres, før der evt. skal søges ekstra klip.
Du vil derpå stå som tilmeldt studiet, men ikke aktiv gundet sygdom. Dermed vil du fortsat være berettiget til SU, og du vil i den sidste del af studiet få bevilget klip svarende til den fornødne tid til færdiggørelse af uddannelsen, uanset at du evt. har opbrugt dine klip. Men dette sker kun, hvis du er registreret sygemeldt, så det er vigtigt at få på plads.
Hvis du i stedet søger orlov, bliver du frameldt studiet og vil derfor heller ikke være berettiget til SU i sygdomsperioden. Man kan ikke få sygedagpenge af SU, så man er henvist til at søge kontanthjælp, hvis man vælger orlov.
Om du skal vente et år med færdiggørelsen afhænger af, hvilken uddannelse, der er tale om, og selvfølgelig hvor lang sygdomsperioden bliver. Måske er det en uddannelse, hvor der er optag to gange årligt, så du i givet fald kan springe ind efter et halvt år. Men også det bør du drøfte med studiekontoret på stedet og indgå en konkret aftale, når situationen er tilstrækkeligt afklaret.
Du kan godt søge handicaptillæg, mens du er sygemeldt. Dertil skal du bruge lægelig dokumentation for sygdommen.
Venlig hilsen
Aase Sveistrup
Socialrådgiver