29. april 2014
Hej
Min 30 årige søn har været ramt af en alvorlig depression i 4 mdr. Han er i medicinsk beh. hos sin egen læge. Desværre synes det ikke at hjælpe.
Han må leve uden hjælp fra det offentlige. Han kan ikke få sygedagpenge pga, for lidt optjent arbejde, han kan ikke få kontanthjælp pga. hans lille andelslejlighed og så er der ingen hjælp overhovedet.......
Kan det være rigtigt? Jeg har forgæves forsøgt at få hjælp til ham via København kommune, men løber panden mod muren hele tiden og sendes rundt i systemet hele tiden....
Nu har vi næsten opgivet..... Borgerservice har været et virkeligt ubehageligt bekendskab for sønnen, ingen empati, ingen hjælp, nedsættende komminikation - og slet ingen tilbud til depressive.
Han har nu brugt alle sine opsparede penge og nu må familien træde til og forsøge ham, hvis han ikke skal blive boligløs. Så det er en uholdbar løsning...
Kan I anbefale noget. Han har brug for både økonomisk hjælp, jobmæssig hjælp og depression hjælp. Hvem hjælper dem, ingen vil/kan hjælpe....
Vi har overvejet at søge en privat socialrådgiver, men kender ingen, der er kvalificerede. Og ved heller ikke om det er løsningen. Kun kan vi konstatere at vi selv er ukvalificerede..
Råd søges!
mvh.
En bekymret mor

Svar fra DepNet
Svaret blev lagt på DepNet 1. maj 2014
Hej
Tak for din mail.
Nogle gange kan det desværre godt være korrekt at man hverken har ret til
sygedagpenge eller kontanthjælp fra kommunen, selvom man er syg
og ikke er i stand til at arbejde.
Jeg vil i første omgang anbefale din søn at anmode om en
skriftlig afgørelse om afslag på kontanthjælp, så han har mulighed for at
klage. Send en mail til jobcenteret i stedet for at ringe, så
har han også dokumentation på at han har søgt.
Kommunen kan ikke bare afvise at udbetale kontanthjælp, fordi din
søn har en andelsbolig. Der skal altid foretages en konkret vurdering
af, hvorvidt man har formue i boligen som kan realiseres/omsættes til
penge. Kommunen skal i øvrigt normalt se bort fra formue i form af
ejerbolig eller andelsbolig, hvis borgeren bor der. Hvis der er en betydelig
friværdi i boligen, kan kommunen ud fra en konkret vurdering henvise borgeren
til at optage lån, forudsat at man vil kunne klare de øgede boligudgifter,
der følger med lånet.
Herudover er der mulighed for at søge enkeltsydelser i kommunen.
Enkeltydelser kan være hjælp til huslejerestance, tandbehandling, medicin mm. I
kan læse mere om enkeltydelser og finde ansøgningsblanketter på borger.dk. Følg
dette link: http://www.kk.dk/da/borger/omsorgogsaerligstoette/oekonomisk-stoette/enkeltydelser
Hvis din søn har brug for yderligere hjælp tilbyder mange fagforeninger og
a-kasser efterhånden gratis hjælp til den slags sager, hvis han er medlem.
Hvis ikke han er medlem af a-kasse eller fagforening kan han evt.
kontakte frivilligcenter SR-bistand, som tilbyder frivillig social,
juridsik og psykologisk bistand. Læs mere på www.sr-bistand.dk/.
De kan kontaktes på tlf.: 35 39 71 97 eller pr. mail på e-mail: srb@sr-bistand.dk.
Jeg håber I kan bruge mit svar og ønsker jer begge held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Anette Marie Hindsberg
Socialrådgiver