24. september 2015
Jeg er kronisk depressiv, men har altid arbejdet på fuld tid. Mit problem er at min mand laver alt hjemme og har altid gjort det fordi jeg har svært ved at overskue at gøre noget, når jeg kommer hjem. Han "skælder" mig ofte ud, og siger at han skal lave det hele, og at han også er træt når han kommer hjem fra arbejde. Dette har stået på i mange år, og jeg kan ikke forklare min mand at jeg gerne vil men ikke magter at være "på" når jeg kommer hjem fra arbejde.
Hvad kan vi gøre for at komme ud af denne onde spiral?
Hilsen Mellerup.

Svar fra DepNet
Svaret blev lagt på DepNet 27. september 2015
Kære Mellerup.
Tak for dit brev.
Det lyder som om, det er en rutine, der har kørt i mange år i konstant nedadgående retning. Jeg går ud fra, at I økonomisk er nødt til at arbejde fuldtids begge to.
Som du nævner er "kronisk depression" et vidtfavnende begreb. Er der inddraget medicin, - og i givet fald i hvilket omfang - har der været tidspunkter, hvor kurven trods alt har været opadgående...
Under alle omstændigheder lyder det som om, at det er NU, der skal et frisk pust ind i jeres dagligdag. Har I nogle fælles interesser, der kunne bringe jer lidt "ud af huset"?
Det helt centrale er, at I begge kommer til at se hinanden med andre øjne end i den daglige "trummerum".
Måske kan du i god tid planlægge en aktivitet, du kan magte, hvor du også viser noget af dig selv fra den tid, da I traf hinanden. Der er helt sikkert en række positive fællesnævnere, siden I har klaret det psykiske pres med din sygdom gennem de mange år. Start i det små,- og lad være med at stille for store krav i starten. Det er langt væsentligere med en lille sejr. Det kan så godt være, der må "skæres lidt ned" på det praktiske, rengøringsmæssige og lign. Den gnist, I sammen kan skabe påny, er langt mere værd!
Held og lykke
Hilsen
Lene
psykolog