22. august 2006
Hej.
Jeg er pt. sygemeldt pga. en depression. Jeg har gentagne gange forsøgt at genoptage mit tidligere arbejde, men blot for at konstatere at dette får mig tilbage i depressionen. Jeg er nu nået til enighed med psykiater, familie og venner om, at jeg nok bør finde noget helt andet at beskæftige mig med.
I den forbindelse har jeg tænkt over at starte egen virksomhed. Spørgsmålet er så, om jeg kan påbegynde opstart af egen virksomhed under sygemelding og evt. følgende opsigelsesperiode, såfremt jeg ikke udbetaler mig selv nogen form for løn?
På forhånd tak for hjælpen.

Svar fra DepNet
Svaret blev lagt på DepNet 11. september 2006
Kære Brevskriver
Tak for dit brev.
Der er måske flere forhold, du kan overveje. Dels om du oplever de svære tilbagefald, fordi du starter for tidligt på arbejde, eller fordi du arbejder for meget.
En mulighed var også at søge om flexjob, fordi du så har den fordel, at du kender arbejdsforholdene på din arbejdsplads, men på flexjob vil der være meget større mulighed for dels at arbejde på nedsat tid og dels at tage særlige hensyn.
Mange arbejdsgivere bliver glade for, at en god medarbejder fortsætter på arbejdspladsen, og rent økonomisk er det en god ordning for arbejdsgiveren, idet kommunen går ind og betaler en del af din løn.
Di får selv udbetalt mindstelønnen indenfor dit arbejdsområde, og nogle arbejdsgivere betaler op til din tidligere løn, fordi de får kompensation fra kommunen.
Vedrørende dit spørgsmål, om du kan starte egen virksomhed, mens du får sygedagpenge/er sygemeldt, er svaret nej, uanset om du udbetaler dig selv løn eller ej.
Forudsætningen for at få sygedagpenge er, at man er fuldt uarbejdsdygtig på grund af sygdom. Du er pligtig til at oplyse kommunen om ændringer i dine forhold, og så må de stoppe sygedagpengene.
Der er dog intet, der forhindrer dig i at undersøge dine muligheder i forhold til selvstændig virksomhed. Du kan fx hente megen oplysning og rådgivning via Erhvervsfremmestyrelsen.
Med venlig hilsen
Helle Busck
Socialrådgiver